Zondag 30 mei - Feest van de H. DRIEENHEID
Eer aan de Vader,
de Zoon en de heilige Geest.
God die is, die was en die komt.
Feest van de H. Drie-eenheid, jaar B
Mozes sprak tot het volk en zei:
“Ga de oude tijden maar na, die u zijn voorafgegaan
vanaf de dag dat God mensen op de aarde schiep.
Kijk maar van het ene uiteinde van de hemel tot aan het andere:
is er ooit zo iets groots gebeurd
of is er ooit iets dergelijks gehoord?
Heeft een volk ooit een God uit het vuur horen spreken, zoals gij en daarbij het leven behouden?
Of heeft ooit een God gepoogd
uit een ander volk u te komen uitkiezen door beproevingen,
door tekenen en wonderen,
door oorlogen, met sterke hand en opgestoken arm,
door grote, schrikwekkende daden,
zoals de Heer uw God,
die voor uw ogen in Egypte heeft verricht?
Erken dan heden en prent het in uw hart:
de Heer is God
in de hemel boven en op de aarde beneden;
er is geen ander.
Onderhoud zijn voorschriften en geboden, die ik u heden geef.
Dan zult gij met uw kinderen gelukkig zijn
en lang leven op de grond
die de Heer uw God u voor altijd schenkt.
Ps. 33 (32), 4-5, 6 en 9, 18-19, 20 en 22
Refrein:
Zalig het volk dat de Heer heeft als God,
de natie door Hem tot zijn erfdeel gekozen.
Oprecht is immers het woord van de Heer
en al wat Hij doet is betrouwbaar.
Recht en gerechtigheid heeft Hij lief,
de aarde is vol van zijn mildheid.
Hij heeft de hemel gemaakt door zijn woord,
zijn stem schiep de hemelse machten.
Hij sprak slechts een woord en alles ontstond,
Hij gaf zijn bevel en het kwam te voorschijn.
Maar het is God die zijn dienaars bewaakt,
hen die op zijn gunst vertrouwen.
Dat Hij hen redden zal van de dood,
bij hongersnood hen zal voeden.
Daarom vertrouwt ons hart op de Heer,
is Hij ons een schild en een helper.
Geef ons dus, Heer, uw barmhartigheid,
zoals wij op U vertrouwen
tweede lezing: Rom. 8, 14-17
Broeders en zusters,
allen die zich laten leiden door de Geest van God
zijn kinderen van God.
De Geest, die gij ontvangen hebt, is er niet een van slaafsheid,
die u opnieuw vrees zou aanjagen.
Gij hebt de geest van het kindschap ontvangen,
die ons doet uitroepen:
“Abba, Vader!”
De Geest zelf bevestigt het getuigenis van onze geest,
dat wij kinderen zijn van God.
Maar als wij kinderen zijn,
dan zijn wij ook erfgenamen,
en wel erfgenamen van God, te samen met Christus,
daar wij delen in zijn lijden om ook te delen in zijn verheerlijking.
evangelie: Mt. 28, 16-20
De elf leerlingen begaven zich naar Galilea,
naar de berg die Jezus hun aangewezen had.
Toen zij Hem zagen
wierpen ze zich in aanbidding neer;
sommigen echter twijfelden.
Jezus trad nader en sprak tot hen:
“Mij is alle macht gegeven in de hemel en op aarde. Gaat dus
en maakt alle volkeren tot mijn leerlingen
en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest,
en leert hun
te onderhouden alles wat Ik u bevolen heb.
Ziet, Ik ben met u
alle dagen
tot aan de voleinding der wereld.”
***
Voor de kinderen klik hier:
https://kidscornercorona.blogspot.com/2021/05/drievuldigheidszondag-1111.html?m=1
De Drie-eenheid van Roebljov"God is geen in zichzelf besloten monade. Hij is één en al betrokkenheid, communio, gemeenschap. Ook de mens is geen losstaand individu, hij is van meet af aan betrokken op anderen. Uit dit besef groeit ook de ervaring van God als een gemeenschap van Vader, Zoon en Geest. Dat godsbeeld is bij ons, met uitzondering van de mystici, nauwelijks nog aanwezig, maar is nog heel levendig in de Oosterse kerk. Het heeft zijn neerslag gekregen in de beroemde icoon van Andrej Roebljov uit het begin van de vijftiende eeuw. Roebljovs icoon van de Heilige Drie-eenheid. ‘Er is aan de tafel waarrond zij zitten een open plek waar de toeschouwer wordt uitgenodigd plaats te nemen.’
Roebljov inspireerde zich daarbij op het verhaal van het bezoek van de drie vreemdelingen aan Abraham en Sara in het achttiende hoofdstuk van het boek Genesis. Op een sublieme wijze toont Roebljov hoe deze drie figuren in wie hij de Vader, de Zoon en de Geest uitbeeldt, zich naar elkaar toewenden en in gesprek zijn met elkaar. In dat gesprek worden ‘Ik’ en ‘Gij’ een ‘Wij’: een gemeenschap van personen. Er is aan de tafel waarrond zij zitten een open plek waar de toeschouwer wordt uitgenodigd plaats te nemen. Hij wordt als het ware opgenomen in het gesprek dat die drie figuren met elkaar voeren.
Binnengevoerd in een gemeenschap
Uit deze icoon spreekt een godservaring die niet een ‘tegenover’ maar een ‘deelnemen aan’ suggereert. God staat niet tegenover ons, Hij omgeeft ons, wij worden binnengevoerd in een gemeenschap. Er is geen afstand of scheiding meer, er is verbondenheid en gemeenschap."
De Vader roept alle naties samen,
de Zoon verzamelt hen en
de Geest is aan de gelovigen gegeven door het doopsel.
Reacties
Een reactie posten
Plaats hier jouw reactie